Våren 2014 hade distriktet en Storytelling-tävling. Vi vann 10.000 kr för vårt bidrag!
Vår medlem Birgitta Arnving-Friberg var då distriktsguvernör och hade som valspråk "Göra skillnad". Det passade utmärkt då årets RI-president Ron Burtons motto var  ”Engage Rotary – change lives”.
Vårt hjälpprojekt har verkligen gjort skillnad.
Projektet var detta:
Vår klubb hade redan i några år, bland annat med bidrag från U-fonden, kunnat hjälpa ett barnhem – en stiftelse – i Transsylvanien, den nordvästra, tidigare ungerska, delen av nuvarande Rumänien. Emese Blénessy är medlem i vår klubb och har sina rötter därnere. Hon och hennes man Zoltán (Åstorp RK), var sedan åtskilliga år engagerade i Asociatia Tinerilor Csibész (The Foundation Csibész) som är den officiella benämningen på barnhemmet.

Vi ansökte om ett s.k. Matching grant
Kärnan skänkte 4000 USD
Distriktet             4000
Den lokala RK       100
varvid TRF sköt till 6050 USD = totalt 14.150 USD

Våra MG-pengar bekostade huvudsakligen :
- Två kor som ger mjölk, smör och ost till barnen
- Byggandet av ett stall till korna för att de skall överleva vintern. I stallet finns en loge där hö förvaras och kan fungera både som mat till korna och som isolering mot vinterkylan.
- Grävandet av en damm med inplanterade fiskar som ger barnen fisk att äta.
- Grävandet av en ny brunn.
- Lakan och örngott, akut behov till ett av husen.
- En ny lekplats med moderna redskap.
- Mattermosar till det soppkök som Stiftelsen driver för fattiga bybor