Helsingborg Kärnan RK

- medlemmar 18

- gäster 2

PRESIDENTENS ÄRENDEN
*  Biljettförsäljningen till Klas Hallberg har nu uppnått break-even, dvs allt vi säljer nu går till klubbens kassa
NÄSTA VECKAS MÖTE & GÄSTVÄRD
*   Jan Tornérhielm berättar om hur det ser ut på lantbruksfronten

*   PUTTE DAHLSTRÖM

*   Dagens 3-min.  Elisabet underhöll oss med fakta kring den vecka som enligt den kristna traditionen inleddes i går med fastlagssöndagen, 47 dagar före påsk, och följs av blåmåndag (bullmåndag), fettisdag och askonsdag, dagen då fastan börjar.

DAGENS PROGRAm
Jacob Pettersson, en av utvecklarna av SUSTAINABLE FOOD WASTE-appen ( här med med-utvecklaren Nazih Hazime på en bild från Hbg stads hemsida) berättar om sin fantastiska resa.
Jacob började läsa ekonomi i Halmstad för tre år sen. Fick inget sommarjobb inom området, däremot på Frigoscandia som reklamations- ansvarig. Insåg att det fanns en stor osäkerhet om huruvida en vara var ok att sälja om temperaturen under transporten förändrats någon eller några grader, vilket ofta ledde till att den i stället måste slängas.
Killarna utvecklade matematiska algoritmer som kunde avgöra hur bakteriehalten i oxfilen förändrades i så fall och därefter komma med råd till leverantör/mottagare.
I fjol fick de Helsingborgs stads miljöpris för sin app.
I dagsläget har de sju anslutna kunder och har räddat 150 ton livsmedel från att slängas.
Utvecklar nu företaget vidare med hjälp av Hetch.
Upcoming Events
Jan Tornérhjelm om lantbruket