Helsingborg Kärnan RK

- medlemmar  24

- gäster 1

PRESIDENTENS ÄRENDEN
*   Beslut taget i styrelsen att acceptera ny utbytesstudent, Noa Järund, antingen från hösten -24 eller våren -25, beroende på om han får sitt förstahandsval (USA/Kanada) eller ej.
*   Påminner om månadens kvällsmöte, visning av Idrottsmuseet, den 29.1
*   I kväll möte med NyFöretagarCentrum för dem med adepter därifrån.
*   Tänk på att ett skratt förlänger livet - då kan vi bli åtskilligt äldre efter Klas Hallbergs performance den 18.3 - köp biljetter!
*   avslutningsvis uppvaktades Jörgen Melin med sedvanlig TRF-gåva maa 70-årsdagen
ÖVRIGA ÄRENDEN
*   Mats W, dagens gästvärd, slog ett slag för det unika i att vi har ett långvarigt vänklubbsutbyte med Wedel. Något som bör framhållas när vi informerar om Rotary.
NÄSTA VECKAS MÖTE & GÄSTVÄRD
*   Rickard Lindskog, företagsrådgivare på Plåt & Ventföretagen
     "Varför väljer så få  ungdomar i dag arbete inom tex  detta                           Hantverksyrke??"

*   Folke Westervall

DAGENS PROGRAM
Vissa föredrag är svåra att sammanfatta på grund av att de är lite "flummiga", andra pga att de är så innehållsrika och faktaspäckade - och så var Hanna Candells jätteintressanta föredrag idag!
Hon berättade om bolaget HBG CITY, grundat 2010, som  består av Hbg Stad, Fastighetsägarna City samt Cityföreningen.
Man samarbetar med många olika grupper, som tex  Trygg&Säker, Stadsmiljögruppen, Krögar-nätverket och, förstås, Butiksnätverket.
Man arbetar därtill med platssamverkan, där man försöker sätta en egen prägel på de olika stadsdelarna för att lyfta fram alla.
Huvudsyftet är att öka attraktionskraften i stadskärnan, trygga miljöerna där folk rör sig (t ex runt Mariakyrkan), motverka affärsdöden i centrum (antalet tomma lokaler minskade faktiskt från 8 till 5% i fjol) genom att välja rätt typ av affärsidkare.

Som sagt, ett mycket intressant föredrag. Många av Hannas bilder kommer att ligga  på hemsidan under rubriken "Axplock" (när jag får dem).
Upcoming Events
CHARTERFEST! Med 🇮🇹italienska förtecken🇮🇹
NABO matbar
19 jan. 2024

”Det sista hantverket håller på att dö ut”.
Yoko
22 jan. 2024

Idrottsmuséet, besök och guidning, kvällsmöte
Idrottsmuséet, Idrottens hus